Hoe de Penguin 2.0 wijzigingen zorgen voor verandering!
Penguin Update 1.0
Google hanteert meer dan 200 factoren om zoekresultaten in beeld te brengen en 1 hiervan is het gebruik van Google Penguin Update. Google Penguin is de naam van de factor die kijkt of websites geen verkeerde SEO technieken toepassen, zoals:
- Keyword stuffing: teksten volgooien met hetzelfde trefwoord.
- Cloacking: links niet zichtbaar maken door deze dezelfde kleur te geven als normale tekst.
- Gebruik maken van linkfarms, sites die alleen maar links plaatsen met als enige doel de positie in zoekmachine te verbeteren.
- Expres plaatsen van duplicate content
Penguin Update 2.0
Eind mei 2013 zijn wereldwijd de Penguin 2.0 wijzigingen doorgevoerd en zijn de zoekresultaten hierdoor aangepast. De wijzigingen zijn weer gericht op het afstraffen van black hat SEO technieken; verkeerde manieren om een website hoog in de resultaten te krijgen.
- Advertorials die gebruikt werden om een link naar een website te krijgen, worden nu door Google anders gewaardeerd. Als verwijzende website moet je duidelijk aangeven dat het hier om een advertorial gaat om gebruikers niet te misleiden. Het is logisch dat bedrijven nog steeds betalen voor advertorials voor meer exposure, maar deze links werken nu niet meer mee in het verbeteren van de PageRank van een website.
- Resultaten van hetzelfde domein worden nu vaker gecombineerd weergegeven. Wanneer je 1 link van een domein niet interessant vind, zullen andere pagina’s van dat domein ook niet zijn.
- Link analyse; de waarde van link spammers wordt nog verder gedegradeerd in deze updates.
- Gehackte websites worden beter ontdekt en Google probeert contact zoeken met de webmaster via de webmastertools om te zien of hieraan gewerkt wordt. Ook zullen ze tips geven om dit te voorkomen.
- De factor autoriteit van een persoon krijgt meer waarde in de zoekmachine. Bepalende personen of bedrijven in een thema krijgen meer waarde dan websites die hier nooit over berichten.
- Websites die in de eerste Penguin update geweerd waren, maar toch kwaliteit content bieden, zullen herzien worden. Websites uit deze ‘grey area’ worden herzien om alsnog terug in de zoekresultaten te komen.
Met deze wijzigingen wordt de Penguin Update naar mijn mening nog beter gebruikt en worden zoekresultaten weer relevanter voor de persoon die zoekt. Wil je meer horen, bekijk de video van Matt Cutts: